Met passend ontwikkelen is de context waarin dat gebeurt leidend. Dat betekent per definitie ook dat in het leven privé en zakelijk altijd met elkaar vermengd zijn. Of, een abstractieniveau hoger beschouwd, de mens een psychosomatische eenheid is van fysieke, mentale, sociale en spirituele aspecten. Zoals Louis van Gaal dat zo mooi heeft verwoord in zijn visie van de totaalmens.
Passend en in de context ontwikkelen betekent daarbij dat dit in verbinding is met een omgeving. Dat er altijd sprake is van wisselwerking en er veel variabelen zijn. Het is de kunst deze variabelen in de juiste wisselwerking met de omgeving en situatie te kunnen waarnemen, deze op de juiste waarde te schatten en er een andere beweging op te vinden. Daarbij staan verschillende vragen centraal, zoals: Wat doet ertoe voor de betrokkenen? En in welke mate? Ik streef ernaar daarmee met speelsheid om te gaan. Dat geeft ruimte om te onderzoeken en te proberen.
Wat opvalt binnen het bedrijfsleven is dat organisaties in veel situaties de juiste randvoorwaarden niet weten te bieden voor ontwikkeling. Althans, niet binnen een omgeving die de juiste voedingsbodem hiertoe geeft. Op die manier raken we veel kwijt van wat er voor mensen toe doet.
Reden is dat we vrijwel alles zijn gaan waarderen en uitdrukken in geld. En we door digitalisering en dataficering ook steeds meer ‘fact based’ sturen. We willen graag dat alles meetbaar is. Daarbij sturen we veelal op basis van macht en positie, geven we leiding op basis van controle en lijkt er ook geen geduld meer te zijn. Veel moet in het nú en is korte termijn gedreven. Daarmee wordt er veel ruimte ontnomen voor de medewerkers. Het zijn omstandigheden en factoren die ruimte wégnemen in plaats van ruimte géven. Er wordt feitelijk vanuit wantrouwen gehandeld in plaats van vertrouwen.
In mijn overtuiging zijn ruimte, vertrouwen en intuïtie juist de belangrijkste ingrediënten voor ontwikkeling en innovatie. Dit spanningsveld doorbreken en in balans krijgen is daarom een belangrijk onderwerp in mijn benadering.
Mede als gevolg van personele wisselingen in de Zideris organisatie wilde de Raad van Bestuur een plaatsbepaling doorvoeren. Zideris is een gehandicapten-zorginstelling die onderdeel uitmaakt van Stichting De Opbouw. Naast een analyse van de organisatiestructuur en teamdynamiek binnen het leiderschapsteam was er de behoefte de strategie te herijken en dit door te vertalen naar een hernieuwd plan van aanpak.
Door middel van interviews, een adviesrapport en een tweedaagse werksessie hebben we dit in bijzonder korte tijd met het managementteam van Zideris en andere belanghebbenden uit De Opbouw organisatie gerealiseerd.
Webdesign: Flair Design in samenwerking met New Marketing Agency, Wijk bij Duurstede
DINP BV
Tacitus 39
3962 LE Wijk bij Duurstede
+31 (0)6-51 60 32 73
paul.vandinten@dinp.nl
Webdesign: Flair Design in samenwerking met New Marketing Agency, Wijk bij Duurstede